سمینار سه روزه تحت عنوان "تنظیم و هماهنگی امور تخصصات و جامعات دینی" که از سوی ریاست عمومی تخصصات و جامعات دینی وزارت تحصیلات عالی دایر شده بود، با سخنرانی ها و توصیه های مهم عالیقدر امیرالمومنین صاحب حفظه الله، پایان یافت.

ameen_admin
چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۹ - ۴:۲۳
dsffdssfdsfdsdf


سمینار یاد شده که به روز شنبه مورخ ۱۵/۲/۱۴۰۳ هـ.ش برای رییسان، معاونان و استادان ریاست عمومی تخصصات و جامعات دینی دایر گردیده بود، با سخنان افتتاحیه شیخ الحدیث مولوی نداء محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی آغاز شد.
در آغاز سرپرست وزارت تحصیلات عالی پیرامون اهداف و ضرورت برگزاری سمینار یاد شده معلومات داد.
در این سمینار سخنرانان بلنوبه روی معیاری سازی جامعات دینی امارتی، تربیه فاضلان مستعد و بهتر، شیوه های تدریس موثر، اهمیت قضاء و افتاء و در کنار جذب فاضلان روی یک تعداد موضوعات مهم دیگر نیز صحبت کردند.
علاوه بر این در سمینار متذکره، محترم قاضی عبدالصادق غزنوی رییس جامعه ابراهیم النخعی رحمه الله، شیخ مولوی سردار محمد صاحب رئیس اداره عالی تمیزه زون جنوب غرب و معاون قضایی ستره محکمه و شیخ الحدیث مولوی نورالله منیر رییس صاحب دارالافتای مرکزی، به تشریح موضوعاتی پرداختند که قضات و مفتی ها در زمینه عملی با آنها مشکل دارند.
به همین ترتیب توسط شماری از استادان جامعه عبدالله بن مسعود رضی الله عنه در مورد روش های مدیریت تدریس مثالی مکتوبی (کتابخانه یی)، اصول و راهکارهای تحریر مقالات و رساله های علمی معلومات ارایه و به سوالات پاسخ دادند.
قابل ذکر است که اشتراک کنندگان سمینار در روز سوم و پایانی به دیدار امیرالمومنین شیخ الحدیث و التفسیر مولوی هبة الله اخندزاده صاحب حفظه الله تعالی ورعاه مشرف و سمینار با سخنان امیرالمؤمنین صاحب حفظه الله تعالی ورعاه خاتمه یافت که نکات مهم آن قرار ذیل می باشد:
1.    علماء کرام از جمله بندگان اند که نزد الله تعالی جایگاه برجسته دارند، ورثه انبیا علیهم السلام و ترس از خداوند منان دارند، محافظان دین الله تعالی، نافذان دین و افراد اند که از جانب الله تعالی انتخاب شده اند، علماء کرام در تمام طول زندگی شان در خدمت جهاد می باشند، این علماء کرام بعد از ۱۴۰۰ سال سیرت و صورت رسول الله صلی الله علیه وسلم را حفظ نموده اند.  
2.    امیرالمؤمنین صاحب حفظه الله ورعاه در ادامه صحبت های شان روی اخلاص تاکید کرده گفت که در هر کار اخلاص مهم می باشد، تا از دین و مذهب به شیوه درست حفاظت گردد، خادم دین شدن تلاش زیاد می خواهد، در حال حاضر که این زمینه برای شما مساعد گردیده است تا نسل های آینده را تربیه سالم نمائید، وظیفه شما خیلی محترم می باشد، علماء کرام مسؤولیت دارند تا طلبا و فاضلان را متوجه درس های شان گردانند، تربیه درست نمایند و فاضلان مدارس و جامعات را از تلیفون دور نگهدارند و در این رابطه به مدارس توصیه های کتبی نیز ارسال گردیده تا آنان را از تلیفون به دور نگهدارند چون تلیفون سبب ضایع شدن وقت مطالعه و درس شان می گردد.
۳ـ مقام افتا در قلب من مقامی بزرگی است و افتا اصل دین است، آن مفتی صاحب که مردم را دین، حلال و حرام را می آموزاند، کوشش کنید تا فاضلان لایق و مستعد را در تخصص داخله بدهید. کسی که سه سال تدریس کرده باشد و از دوره ی بزرگ فارغ شده باشد، سپس آنرا برای تخصص افتا و قضا بیاورید. افرادی که مستعد نباشند، به آنان داخله نداده و از ایشان معذرت بخواهید.
۴ـ وزیران من افرادی خوبی اند، همیشه از من اطاعت می کنند و من هم از آنان خوشحالم، شما نیز ایشان را قدر و عزت کنید، چون اکرام و اطاعت منحصر به یک امیر نیست و تمام امیران شامل آن هستند.
۵ـ برای اینکه آموزش تخصصات شخصی معیاری نبود و مطابق نیاز های تخصص توانایی و امکانات نداشت، بنا در زون های کشور جامعات تخصصات را ایجاد کردیم و نظر به نیاز، تمام امکانات را در اختیار این جامعات دادیم تا از این طریق بتوانیم افراد ورزیده را برای بخش های قضایی و عدلی نظام اسلامی تربیه کنیم و آنان را برای انجام خدمت به جامعه تقدیم کنیم.
دروازه های جامعات و تخصصات یاد شده به روی فاضلان مستعد و استادان باز است. آنان می توانند با تکمیل شرایط برای تخصص از زون های کشور به تخصصات مراجعه کنند، ما برای ایشان تشکیل و امکانات مورد نیاز را فراهم می کنیم.
۶ـ امیرالمؤمنین صاحب حفظه الله ورعاه گفت که علما باید مطابق سویه فاضلان و طالبان خویش به آنان آموزش بدهند و برای هر یک نظر به اهلیت و سویه های شان سند بدهند.
۷ـ علما باید مردم را به فواید نظام اسلامی بفهمانند، از اختلافات و انحرافات جلوگیری کرده و آنان را از بی اطاعتی باز دارند.
علما باید فرامین امارت را به مردم واضح ساخته همه را برای تطبیق فرامین و اطاعت تشویق کنند. اگر شما فرمان مرا خلاف شریعت دیدید، آنرا به دیوار بزنید.
۸ـ پس از فتح، تمام مخالفان افغان را معاف کردیم و با آنان به گونه ی برادر زنده گی می کنیم، این مردم ما است، در گذشته هم هدف ما کشتن افغانان نبود و اینک نیز اراده دادن تکیف به آنان نداریم و افغانان که در گذشته به دست ما کشته شده اند، به دلیل تستر بوده است چون آنان پیش روی کفار در حرکت بودند. تقاضای مردم از علمای کرام نیز همین بوده مگر کفار خوش است تا بین ما درگیری باشد. اگر ما راهی انتقام را انتخاب می کردیم، کفار به مقصد خود می رسیدند چون زمانی که سخن از مخالفت شود، آنان بسیار خوشحال می شوند. در حالی که ما افغانان برای تمام مسلمانان جهان خصوصا برای مسلمانان فلسطین اراده ی نیک داریم که الله تعالی مارا توفیق بدهد.
۹ـ دنیای کفری می خواهد که دین و سیاست را از هم جدا کنند، در کشور های اسلامی نیز علما نقشی در سیاست ندارند و اگر داخل سیاست می شوند، حتا در صحن مدرسه هم سخن دین را کرده نمی توانند، چون سیاست از آنان غصب شده است. علما باید سیاست را به دست گیرند چون حق آنها است. حضرت عمر رضی الله عنه امیرالمومنین، مفتی اعظم، بزرگ سیاسی و مدرس هم بود.
این مسوولیت علما است که در هر اداره افکار و ذهنیت مردم را اصلاح کنند، اگر علما از موقف خویش کار بگیرند، می توانند خدمت مزیدی کرده می توانند، اگر علما از نظام حمایت کنند، هیچ کس در مقابل نظام برای بغاوت دل خوش نخواهد کرد. این شما هستید که می توانید فرمان های نظام را واضح ساخته و آنرا تطبیق کنید.
محترم شیخ عبدالمالک استاد جامعه عبدالله بن مسعود رضی الله عنه پس از صحبت های امیر المؤمنین صاحب حفظه الله، به نماینده گی اشتراک کننده گان صحبت کرد.
نامبرده از امیر المؤمنین حفظه الله سپاس گزاری کرده و اطمینان داد که علما و شیوخ کرام از نظام حمایت می کنند، فرامین نظام را با جبین باز می پذیرند و در موقف های خویش برای تعمیل تلاش می نمایند.
نامبرده طی سخنان خود در مورد رسالت جامعات دینی و تخصصات صحبت کرده گفت که تربیه فاضلان به گونه ی که از لحاظ علمی قوی و از لحاظ اخلاقی امین باشند را بخش مهم رسالت یاد شده خواند و حفظ سرحدات فکری جامعه را مسوولیت خویش عنوان کرد.
این مراسم با خوانش دعائیه از سوی امیرالمؤمنین حفظه الله پایان یافت و چون ایشان در کنار دیدار اشتراک کننده گان خواست مصافحه و احوال پرسی با آنان را داشت، با محبت و خوشحالی کامل آنان را در آغوش گرفته، با ایشان مصافحه و احوال پرسی کرده و پس از ادای امامت نماز عصر رخصت گرفت.

آخرین اطلاعیه ها

یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۳۰ - ۷:۳۸
Background image

اطلاعیه اعلان نتایج امتحان مراحل عالیه و عالمیه ریاست عمومی جامعات و تخصصات دینی وزارت تحصیلات عالی!

اطلاعیه اعلان نتایج امتحان مراحل عالیه و عالمیه ریاست عمومی جامعات و تخصصات دینی وزارت تحصیلات عالی!
قرار است امروز یکشنبه مورخ ۳۰ ثور 1403 وزارت تحصیلات عالی نتایج امتحان سالانه مراحل . . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۲۶ - ۱۰:۱۵
Background image

پیام تسلیت و همدردی وزارت تحصیلات عالی!

پیام تسلیت و همدردی وزارت تحصیلات عالی!

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۲۶ - ۱۰:۱۱
Background image

اطلاعيه برنامه های ماستری پوهنتون ننګرهار!

اطلاعيه برنامه های ماستری پوهنتون ننګرهار!

بازگشت به اطلاعیه ها

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۲۷ - ۴:۴۰
Background image

۱۲۰تن انجینر از پوهنتون تخنیکی غزنی فارغ شد.


شیخ الحدیث مولوی نداء محمد ندیم وزیر تحصیلات عالی در مراسم فراغت محصلان پوهنځی های جیولوجی معدن و الکترو میخانیک پوهنتون تخنیکی غزنی اشتراک کرد.
در این مراسم که مسوولین ولایت غزنی و. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۲۶ - ۴:۱۹
Background image

پوهنتون علوم طبی کابل طی محفلی (۸۳) تن محصل را از دوره نظری پوهنځی طب فارغ کرد.

شیخ الحدیث مولوی ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی در این محفل به رهبری پوهنتون طبی کابل، محصلان، استادان و خانواده های محصلان مبارکی داده، بر ارزش علم طب تاکید کرده گفت: «علم. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۲۵ - ۶:۳۲
Background image

به هدف تحقیقات علمی محصلان پوهنځی زراعت پوهنتون اسلامی بین المللی افغان فارم تحقیقاتی افتتاح شد.


پوهندوی دوکتور رفیع الله عطاء معاون علمی پوهنتون یاد شده در مراسم افتتاح این فارم صحبت نموده بیان داشت که برعلاوه آموزش های نظری آموزش های عملی نیز مهم میباشد، با در نظر داشت این ارزش. . .

BACK TO NEWS